22 paź 2012

Opłaty za II kierunek - ostateczna odpowiedź :-(

Szanowni Państwo - ostateczna odpowiedź w kwestii studiowania II kierunku na studiach stacjonarnych: Uczelnia pobiera za niego opłaty, poza wyjątkami, o których za chwilę.

Zgodnie z regulaminem (§ 17) "student studiów stacjonarnych, który wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów na pierwszym kierunku studiów, może studiować w SGH na dodatkowym, drugim kierunku studiów. Podjęcie studiów wymaga zgody dziekana, udzielanej na wniosek studenta, złożony nie wcześniej, niż po uzyskaniu zaliczenia pierwszego semestru studiów na pierwszym kierunku studiów." 
Kwestie obowiązkowej odpłatności reguluje Ustawa, która daje każdej uczelni prawo do pobierania opłat m.in. za "świadczone usługi edukacyjne związane z kształceniem studentów na studiach stacjonarnych, jeżeli są to ich studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów w formie stacjonarnej" (art. 99 pkt. 1a).
Co ze wspomnianymi wyjątkami? 
W art. 170a Ustawy jest mowa, że "student lub absolwent pierwszego kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej ma prawo podjąć studia na drugim kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat", ale "do kontynuowania studiów bez wnoszenia opłat w kolejnym roku studiów, o których mowa w ust. 3, ma prawo student, który w poprzednim roku studiów spełnił kryteria, o których mowa w art. 181 ust. 1, z uwzględnieniem art. 174 ust. 4." 
Te kryteria opisane są następująco:
"Student lub absolwent pierwszego kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej ma prawo podjąć studia na drugim kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat, jeśli w poprzednim roku studiów spełnił łącznie następujące kryteria:
  • uzyskał wysoką średnią ocen lub posiada osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym,
  • znalazł się w liczbie 10% najlepszych studentów danego kierunku studiów."
Zwracałam już Wam jednak uwagę na fakt, że "student, który na pierwszym roku studiów, na drugim kierunku studiów, nie spełnił powyższych kryteriów, obowiązany jest wnieść opłaty za pierwszy rok studiów. Uprawnienie do podjęcia studiów na drugim kierunku studiów bez wnoszenia opłat, jest jednorazowe."

Powyższe potwierdza wykładnia Ministerstwa:

"Student ma prawo do kontynuowania bez wnoszenia opłat studiów na drugim kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej, jeżeli w poprzednim roku studiów spełnił kryteria do otrzymania stypendium rektora dla najlepszych studentów. Jeżeli na pierwszym roku studiów na drugim kierunku nie spełnił wspomnianych kryteriów obowiązany jest wnieść opłatę również za pierwszy rok studiów. Stypendium rektora dla najlepszych studentów może otrzymać student, który uzyskał za rok studiów wysoką średnią ocen lub posiada osiągnięcia naukowe, artystyczne lub wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Szczegółowe kryteria przyznawania stypendium rektora dla najlepszych studentów ustala rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego."

Jak już kiedyś pisałam: nawet rozpoczynając studia nieodpłatnie, mogą Państwo utracić to prawo, o co nie jest trudno w sytuacji, gdy studiuje się 2 kierunki i trudniej zdobyć wysoką średnią.
Za pośrednictwem SS wpłynęło też pytanie, czy to prawda, że za II kierunek należy płacić z góry za semestr. Odpowiedź brzmi: Nie.
Ustawodawca zakłada, że jeśli student straci prawo do stypendium rektora na II kierunku, to wnosi opłatę z dołu za zrealizowany semestr.

Pozostaje nam kwestia przepisów przejściowych.
Dotyczą one wyłącznie tych studentów, którzy uzyskali zgodę na studiowanie na II kierunku do końca roku akad. 2011/12. Są oni zwolnieni z płatności za II kierunek, tak samo jak studenci, którzy rozpoczęli studia na II kierunku w ubiegłych latach.

I ostatnia uwaga: oświadczenia, o których była mowa w kilku ostatnich postach składają Państwo w każdej uczelni i na każdym kierunku, na którym Państwo studiują nieodpłatnie.

125 komentarzy:

  1. "(...)uzyskali zgodę na studiowanie na II kierunku do końca roku akad. 2011/12. (...)" - tj. dostali decyzję o przyjęciu? wg. tego co pisała Pani Dziekan wcześniej zgoda na II kierunek nie była potrzebna, jeśli decyzja o przyjęciu zapadła przed 30 września.?

    OdpowiedzUsuń
  2. dostali decyzję o przyjęciu lub zadeklarowali chęć studiowania II kierunku przed 30 września 2012

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabym zapytać, co w sytuacji, gdy studiuję drugi kierunek na UW. Oba kierunki rozpoczęłam w październiku 2011. W oświadczeniu składanym na UW jest punkt, w którym mogę wpisać, że studiuję również na SGH. Czy w oświadczeniu składanym na SGH powinnam gdzieś zamieścić informację o studiowaniu na UW? Jeśli tak, to gdzie mam to ująć?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nieźle to wszystko namotane, więc mam parę pytań.
    Ale najpierw tytułem wstępu: w latach od 10.2009 do 07.2012 studiowałam Informatykę i Ekonometrię [IiE] na licencjacie na UEKu, ale od 02.2012 zrekrutowałam się na studia magisterskie na Elektronikę i Telekomunikację [EiT](kontynuacja po inżynierze). Jednak po rekrutacji od razu wzięłam dziekankę, którą mam do 02.2013, ale na EiT nie zamierzam wracać, bo to był plan stricte awaryjny. Niestety z racji tego, że nie po drodze mi do Krakowa i jakoś nie było czasu pobiegać z obiegówką, wciąż nie załatwiłam kwestii formalnych związanych z odejściem, więc zarówno w zeszłym semestrze jak i w tym jestem studentką dwóch kierunków (wcześniej EiT i IiE, obecnie EiT i MIESI). Więc teraz pytania:
    1) czy potrzebna mi zgoda dziekana na studiowanie drugiego kierunku, skoro na SGH przyjęto mnie przed 30.09?
    2) czy dotyczy mnie kwestia płatności za drugi kierunek (wysoka średnia i 10% najlepszych)? Bo na EiT, który obecnie z MIESI tworzy mój drugi kierunek, w zeszłym semestrze mnie nie było, więc trudno mówić o jakiejkolwiek średniej, a na IiE, które jako jedyne realizowałam naprawdę - owszem byłam w 10%, ale to nie jest mój rzekomy drugi kierunek..
    3) jak rozumiem na SGH mam wypełnić część I oświadczenia o przyjęciu i część II o kontynuacji? (dla totalnej komplikacji - zamierzam teraz ok. 1.11 załatwić sprawy formalne i rozstać się z EiT, co znowu będzie przed 15.11, kiedy to sgh ma wprowadzić dane do tego dziwnego systemu)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama Pani plącze tysiąc spraw i dziwi się Pani potem, że są zawiłe. Niech Pani zada sobie trochę trudu i przeczyta poszczególne wpisy. Po pierwsze studia licencjackie nic nie mają do magisterskich, więc nie wiem po co ten wątek. Po drugie dziekanka nie oznacza rezygnacji ze studiów, więc nie wiem co ma do rzeczy. Jest to kontynuacja studiów - wypełnia Pani oświadczenie cz. II. Nikogo nie obchodzi, że to był plan awaryjny i że Pani nie miała kiedy "pobiegać z obiegówką" - podatnicy cały czas ponoszą koszt dotacji państwowej z tytułu Pani studiów i ma Pani obowiązek to zgłosić. Gdyby Pani formalnie zrezygnowała ze studiów (zgodnie z prawem) to by Pani nie musiała ich zgłaszać.
      ad. 1 - nie
      ad. 2 - nie - jeśli na studia została Pani przyjęta przed 30 września 2012
      ad. 3 - tak, dla każdego kierunku osobno
      w Pani przypadku nie było ani jednej sprawy, która nie byłaby omówiona wcześniej

      Usuń
    2. Dziękuję za dotychczasową odpowiedź. Niestety mam świadomość, że nieźle namieszałam, zarówno z poszczególnymi rekrutacjami na studia, jak i całkowitym niezrozumieniem ustawy.

      Pozostaje jednak otwarta kwestia POL-onu. W "rozporządzaniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie danych zamieszczanych w ogólnopolskim wykazie studentów" napisane jest, że uczelnie przekazują dane w terminie do 15.11 wg stanu na dzień 30.10. I tu właśnie pojawia się problem, gdyż od 30.10. będę w Krakowie i zamierzałam uregulować sprawy zw. z moim odejściem z AGH. Może tak się zdarzyć (choć pewności nie mam, że uda mi się to załatwić), że na SGH wypełnię, że studiuję na dwóch kierunkach, po czym 30.10. wypiszę się z AGH (lub bodajże 29.10 zostanę skreślona za niezłożenie indeksu, bo taką też mailową "groźbę" dostałam) i obie uczelnie wtedy zgłoszą sprzeczne informacje.. Czy możliwa byłaby po terminie 29.10 korekta złożonego na SGH oświadczenia w zależności od tego czy na AGH udałoby mi się uregulować moje sprawy?

      Usuń
    3. Nie - ponieważ system elektroniczny zostanie zamknięty 29 października.

      Usuń
  5. OcenzurowałamSię22 paź 2012, 23:51:00

    Niestety, wciąż nie rozumiem.

    Jeśli otrzymałam decyzję o przyjęciu na studia stacjonarne magisterskie na SGH przed 30 września 2012 i decyzję o przyjęciu na studia jednolite magirterskie na UW tez przed 30 września 2012 to nie muszę się bać, że okaże się że mam za któres zapłacić w sytacji gdy nie spełnię w/w warunków?

    Rozumiem, ze odpowiedzią na moje pytanie jest poniższy fragment:
    "...Pozostaje nam kwestia przepisów przejściowych.
    Dotyczą one wyłącznie tych studentów, którzy uzyskali zgodę na studiowanie na II kierunku do końca roku akad. 2011/12. Są oni zwolnieni z płatności za II kierunek, tak samo jak studenci, którzy rozpoczęli studia na II kierunku w ubiegłych latach...".

    Proszę wybaczyć pytanie, ale czytając powyższą interpretację musiałam zwiąć coś na uspokojenie..

    OdpowiedzUsuń
  6. Również nie rozumiem do końca, proszę o pomoc.

    Skończyłem MSG I stopnia na UŁ, zapisałem się na FiR na SGH na studia II stopnia, gdzie decyzję otrzymałem przez 30 września. Dodatkowo zapisałem się na studia II stopnia na MSG na UŁ (gdzie muszę wziąć dziekankę), gdzie decyzję o przyjęciu otrzymałem 19.X.2012 r. Co więcej spełniam kryterium na stypendium rektora na MSG. Czy w takim razie muszę płacić za studia ?

    Czy jeżeli zrezygnuję z MSG to ustawa nie będzie mnie obowiązywała ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zostawcie Państwo wreszcie w spokoju studia I stopnia (licencjackie) - I lub II kierunek odnosi się do jednego stopnia studiów (tylko lic. lub tylko mgr.)
      studia na SGH - zgłasza Pan jako I kierunek, wypełnia cz. I
      studia na UŁ - nie wiem kiedy był nabór jeśli przed 30 września - to przepisy przejściowe

      Usuń
    2. ustawa obowiązuje wszystkich - jak Pan zrezygnuje z MSG (musi Pan złoży wniosek o skreślenie z listy studentów) to Pan nie wykorzysta tamtego kierunku

      Usuń
    3. to był nabór dodatkowy, i papiery złożyłem 15.X.2012 a decyzja o przyjęciu była 19.X.2012. Na UŁ kwalifikuję się do stypendium rektora. Czyli kierunek na SGH liczę jako pierwszy odnosząc się do ustawy ? co oznacza, że kwalifikując się do stypendium jestem zwolniony z opłat i na SGH i na UŁ ? Dziękuję za pomoc.

      Usuń
    4. tak - ale musi Pan złożyć podanie na UŁ i uzyskać zgodę Rektora, której wcale nie musi Panu dać - proszę potem mnie nie ścigać za obietnice, których Panu nie złożyłam ;-)
      na SGH na pewno jest to I kierunek i jest bezpłatny :-)

      Usuń
    5. bardzo dziękuję za pomoc :) ... jeszcze tylko jedno pytanie. CO to za podanie ? Oświadczenie o braku odpłatności za studia stacjonarne ?

      Usuń
    6. nie oświadczenie a podanie - chyba Pan wie czego Pan oczekuje od rektora

      Usuń
  7. rozumiem, że przepisy przejściowe (decyzja o przyjęciu na II kierunek przed 30.IX.2012, I część oświadczenia dla II kierunku - to wszystko wiem), oznaczają również, że studiuję na zasadach równych zasadom sprzed ustawy, czyli mam gwarancję braku opłat do końca II kierunku bez względu na wyniki w nauce (czyli nie potrzebuję np. stypendium rektora ani bycia wśród 10% najlepszych na żadnym etapie bez konsekwencji)? (oczywiście nie mam na myśli braku opłat w przypadku warunków czy powtarzania roku w razie potknięcia, którego nie planuję :) )

    Dziękuję,
    Kasia.

    OdpowiedzUsuń
  8. OcenzurowałamSię24 paź 2012, 01:37:00

    Jednym słowem... jeśli teraz jestem studentką I sem SM stacjonarnych i po zakończeniu I sem uzyskam zgodę dziekana na studiowanie drugiego kierunku na SGH, to bezpłatnie będę mogła stuiować jeśli spełnię dwa w/w kryteria?

    Nie ma znaczenia to, że decyzję o rozpoczęciu na studia otrzymałam przed 30.09.2012? Przecież aplikując na studia magisterskie na SGH nie moglismy zadeklarować chęci studiowania dwóch kierunków jendocześnie, począwszy od I semestru, jak ma to miejsce np. na UW, gdzie równie dobrze można było rozpocząć dwa kierunki od I semestru.

    Zostaliśmy z góry pozbawieni takiej możliwości i teraz dosłownie "będziemy za to płacić" (jeśli w/w warunków nie spełnimy).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zażalenia w tej sprawie proszę zgłaszać do Ministerstwa. A jako podatnik odpowiem Pani, że faktycznie nie mam ochoty dokładać się do niezliczonej liczby kierunków...
      Jeśli chodzi o UW to zróznicowanie kierunków jest tam niewiarygodne i widzę sens studiowania jednocześnie prawa i ekonomii, albo sinologii i MSG - natomiast szczerze powiem (jako pracodawca), że łączenie na SGH dwóch kierunków to dla mnie strata czasu. Choć przyznam, że sama skończyłam tu 2 kierunku (podtrzymuję opinię, że to było bez sensu). Zamiast rozpraszać wysiłki róbcie państwo doktoraty - jeszcze przez parę lat, będzie to element wyróżniający na rynku. Potem pewnie ulegnie degradacji tak jak dyplom mgr...

      Usuń
  9. Spytam, ponieważ nie chciałbym mieć z tego tytułu nieprzyjemności:

    Od tego semestru rozpocząłem dwie magisterki w trybie stacjonarnym - SGH oraz UW (posiadam licencjat SGH). W obu przypadkach o przyjęciu dowiedziałem się przed 30 września 2012. Zatem opłaty za studiowanie jednocześnie na dwóch kierunkach mnie nie dotyczą i składam na SGH oświadczenie o nieodpłatności dla studentów kontynuujących studia, natomiast na UW o nieodpłatności dla studentów rozpoczynających studia?

    Dodam również, że przed aplikacją na studia magisterskie na UW wysłałem zapytanie czy w przypadku rozpoczynania studiów magisterskich na dwóch uczelniach jestem zwolniony z opłaty za studia i dostałem odpowiedź twierdzącą.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chciałbym być zbyt uciążliwy, jednak najnowszy post (i odpowiedzi na komentarze pod nim) wprawiły mnie w zakłopotanie. Jest tam bowiem napisane, że osoba w takiej samej sytuacji jak ja (równoczesne rozpoczęcie dwóch magisterek na różnych uczelniach od tego semestru - czyli jak zrozumiałem przypadek objęty "przepisami przejściowymi") powinna złożyć na SGHu opcję trzecią oświadczenia o odpłatności tj. o drugim kierunku. Ja natomiast zostałem poinformowany, że powinienem złożyć na SGHu opcję nr.2 oświadczenia tj. o kontynuowaniu studiów oraz na drugiej uczelni (UW) opcję nr. 1 tj. o nowych studentach.

      Ponawiam zatem pytanie: Którą z opcji powinny złożyć na SGHu osoby, które rozpoczęły od tego semestru równocześnie dwie magisterki na różnych uczelniach? Czy mamy sobie wybrać która uczelnia jest naszym pierwszym wyborem i tam złożyć oświadczenie w opcji nr. 1 (dla nowych studentów), natomiast na drugiej uczelni opcję nr. 3 (o drugim kierunku)?

      Będę wdzięczny za pomoc, ponieważ mam wrażenie, że z każdym postem zaczynam rozumieć tę kwestię coraz mniej.

      Usuń
    2. tak - bo Pan zaczął wcześniej studia u nas (kontynuacja) a potem na UW (I kierunek) - gdyby było odwrotnie, złożyłby Pan u nas oświadczenie cz. III.

      Usuń
    3. Niestety w piątek byłem w okienku DSM złożyć podanie i usłyszałem kolejną wersję co do składania oświadczeń...

      Czy mógłbym zatem poprosić o ostateczną odpowiedź na pytanie: Które oświadczenie składam na SGH w przypadku rozpoczęcia dwóch magisterek na różnych uczelniach w roku akademickim 2013/13? (tak aby nie płacić za studia podczas całego toku studiów na jednym oraz drugim kierunku)

      Z góry dziękuję za definitywną i wiążącą odpowiedź.

      Usuń
    4. #Ipdp
      zakładam, że chodzi o 2012/13 i że obydwa kierunki zaczyna Pan jednocześnie a decyzja o przyjęciu zapadła przed końcem września 2012?
      jeśli tak - to składa Pan w obu uczelniach niezależnie oświadczenie w cz. I
      niech Pan nie wprowadza w błąd mówiąc o drugim kierunku - bo to od razu skłania do klasyfikacji w innej części oświadczenia - wg przepisów przejściowych ma Pan dwa "pierwsze" kierunki - tu, na SGH składa Pan pierwszą część oświadczenia, dla kierunku, który Pan tutaj zaczyna

      Usuń
    5. Tak, miałem na myśli dwie magisterki rozpoczęte jednocześnie od października 2012/13 - jedna na SGH, druga na UW.

      Dziękuję za pomoc!

      Usuń
  10. Pytanie: Rozpoczynając jednocześnie studia magisterskie na dwóch kierunkach w roku akademickim 2012/2013 w semestrze letnim mam obowiązek płacić za drugi kierunek?
    Mogę wybrać samodzielnie, który kierunek będzie uznany za pierwszy, a który za drugi?
    Kiedy uczelnie mają obowiązek ogłosić ile wynosić będą opłaty pobierane za drugi kierunek studiów w trybie stacjonarnym. Na stronie SGH nie ma do tej pory takiej informacji.
    Z góry dziękuję za pomoc:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyznam szczerze, że nie mam pojęcia. To nowa sytuacja także dla uczelni. Aktualne wytyczne określają koszt studiów tylko dla studentów niestacjonarnych i należy przyjąć, że taki sam będzie dotyczył każdego odpłatnego kierunku (w tym "drugiego"). Ale tak jak pisałam zabiegam u JM Rektora o nieco znośniejsze warunki płatności. Nie chcę jednak rozbudzać żadnych nadziei.
    Co do wyboru, który kierunek będzie II - sądzę, że powinien on należeć do studenta. Logiczne jest dla mnie, ze student mając zapewnione wejście na 2 uczelnie (np. zdane egzaminy) powinien sam decydować, w której z nich będzie płacił za studia (np. przyjmując jako wytyczną wyboru niższą cenę za semestr). Ale nie wiem jeszcze, czy można to przypuszczenie traktować jako pewnik...

    OdpowiedzUsuń
  12. Z tego co czytalem, ten problem nie zostal jeszcze poruszony. Mianowicie jestem obecnie na 2 roku SL na kierunku miesi w sgh oraz 1. Roku prawa na uw. Otoz czy chcac kontynuować nauke w sgh na poziomie magisterskim w roku 2014 nie okaze sie to byc moim drugim kierunkiem i nie zostane zmuszony za niego placic? Ponadto czy zmiana kierunku na np ekonomie zmienilaby sytuacje odnosnie zapisu o kontynuacji studiow. Dodam ze nie studiuje na zasadzie umowy uw-sgh.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli zacznie Pan jakieś studia zanim dostanie się Pan na SGH, to studia na SGH będą Pana II kierunkiem, to oczywiste. Jeśli nie spełni Pan ustawowych warunków zwolnienia z opłaty - to będzie Pan za nie płacił. Mowa o tym była już kilka razy.

      Usuń
  13. Zacząłem w sgh jako pierwsze, ale studia prawnicze sa studiami jednolitymi magisterskimi, wiec okazaloby sie, ze sgh rzeczyqiscie bedzie drugim kierunkiem. I teraz pytanie, czy zwalnia zapis o kontynuacji i czy zwalnia jesli wezmie sie inny kierunek niz na licencjacie.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam,
    jeżeli mogę, to chciałam zapytać o moją sytuację.
    Skończyłam licencjat na UJ, aktualnie studiuję 1 semestr na stacjonarnych studiach magisterskich na UW. Niedawno dowiedziałam się, iż dostałam stypendium rektora. Czy w związku z tym mogę aplikować na drugi kierunek na SGH na semestr letni 2013 i przy ewentualnym przyjęciu kontynuować 2 kierunki bezpłatnie?
    Jeżeli tak, to czy do końca byłyby bezpłatne, czy tylko przez semestr w którym objęta zostałam stypendium na UW?

    Odnoszę się do owego fragmentu Pani wypowiedzi:
    "W art. 170a Ustawy jest mowa, że "student lub absolwent pierwszego kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej ma prawo podjąć studia na drugim kierunku studiów stacjonarnych w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat", ale "do kontynuowania studiów bez wnoszenia opłat w kolejnym roku studiów, o których mowa w ust. 3, ma prawo student, który w poprzednim roku studiów spełnił kryteria, o których mowa w art. 181 ust. 1, z uwzględnieniem art. 174 ust. 4." (czyli o bezpłatny II kierunek można się ubiegać dopiero po I roku studiów).

    Chodzi o I rok studiów w ogóle, czy I magisterskich?

    Pozdrawiam-
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o I rok studiów, na których zamierza Pani studiować II kierunek. Jeśli utraci Pani prawo do stypendium Rektora - traci Pani też prawo do nieodpłatnego studiowania II kierunku i zobowiązana jest Pani uiścić należność za miniony semestr.

      Usuń
  15. Witam,

    Jeśli dobrze rozumiem, to w momencie rozpoczęcia studiów na SGH jako na drugim kierunku, płatność uiszczam dopiero po pierwszym roku, jeśli moja średnia na nim nie zakwalifikuje mnie do stypendium Rektora. Nie jestem pewna, ponieważ z drugiej strony "Wszyscy studenci studiujący odpłatnie w SGH (niestacjonarni lub stacjonarni studiujący na drugim kierunku studiów) wnoszą płatność za dany semestr przed jego rozpoczęciem." Czy w takim razie w wypadku, gdy nie znajdę się w 10% najlepszych studentów, opłatę za pierwszy rok i pierwszy semestr drugiego roku mam wnieść przed ww. semestrem drugiego roku, czy może płatność mam wnosić od początku, a wypadku spełnieniu kryteriów zostanie mi ona zwrócona? Jeszcze jedno pytanie. W wypadku, gdybym podejrzewała, że uzyskam odpowiednią średnią i chciałabym się ubiegać o nieodpłatność za drugi kierunek, to czy ma złożyć najpierw wniosek o stypendium Rektora, a następnie podanie o brak opłat za drugie studia stacjonarne? Pytam, ponieważ pierwszy kierunek kończę w czerwcu 2013 toku, a mimo to moja znajoma, która studiuje drugi kierunek na SGH twierdzi, że na drugiej uczelni nie można pobierać stypendium (na pierwszym kierunku nie starałam się o nie). Czy w takim razie, jeśli złożę i wniosek i podanie, przyjmując, że zostanie rozpatrzone pozytywnie, to otrzymam i stypendium i będę zwolniona z odpłat, czy jednak mam szanse jedynie na nieodpłatny drugi kierunek?

    Pozdrawiam,
    E.L.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cytat, który Pani przytoczyła dotyczy studiujących odpłatnie. Zgodnie z ustawą a priori należy zakładać, że każdy student ma prawo studiować drugi kierunek nieodpłatnie - a jeśli się okaże, że nie sprostał wymaganiom stypendialnym - to wtedy płaci (także wstecz). Natomiast raz utraciwszy prawo do studiowania nieodpłątnego - faktycznie studiuje odpłatnie i wówczas płaci najpóźniej w dniu rozpoczęciu semestru.
      Nie składa Pani żadnego podania - po prostu zaczyna Pani studia a po I semestrze ewentualnie wnosi opłatę, jeśli okaże się, że nie spełnia Pani warunków. Proszę też pamiętać o dodatkowych 30 ECTS - one zostały wprowadzone m.in. po to, żeby student, który zaczął studia nieodpłatnie na II kierunku i nie spełnił kryterium - mógł zrezygnować nie ponosząc opłat. (po prostu wykorzysta te 30 dodatkowych ECTS)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź i pozdrawiam,
      E.L.

      Usuń
  16. Szanowna Pani, bardzo proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie:
    Przed 1.10.2012 rozpoczęłam drugi kierunek studiów licencjackich na UW kończąc w tym czasie swój pierwszy licencjat i obraniając dyplom w lipcu 2012. Drugi kierunek studiów licencjackich zgodnie z ustawą mam prawo ukończyć bez ponoszenia opłat, to wiem.
    Tymczasem terazdostałam się na studia magisterskie na SGH rozpoczynające się w semestrze letnim 2012/2013. Czy za studia na SGH będę musiała zapłacić? Odwołuję się tu do Pani słów: "mówiąc o II kierunku odnosimy się do I kierunku z tego samego poziomu studiów (czyli lic. lub mgr.). Jeśli chodzi o II kier. studiów magisterskich, to podstawą są wyniki z I kierunku magisterskich a nie licencjackich". Czy mam je rozumieć w ten sposób, że studia magiesterskie na SGH są dla mnie ciągle pierwszym kierunkiem?

    Będę wdzięczna za odpowiedź.
    Pozdrawiam,
    Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za studia magisterskie (jeśli dostanie się Pani na stacjonarne) nie musi Pani płacić, bo na studiach mgr jest to pierwszy Pani kierunek. Licencjat nie ma tu znaczenia, tak jak szkoła średnia czy podstawówka.
      Natomiast jeśli Pani zechce studiować drugi kierunek na studiach mgr - to może wystąpić konieczność wniesienia opłaty, jeśli nie spełni Pani wymagań art. 170a Ustawy

      Usuń
    2. Serdecznie dziękuję za błyskawiczną odpowiedź!
      Pozdrawiam,
      KR

      Usuń
  17. Szanowna Pani,
    zwracam się z prośbą o rozwianie pewnej wątpliwości. Moja sytuacja wygląda tak: we wrześniu ukończyłem studia licencjackie stacjonarne na PW. W październiku rozpocząłem studia magisterskie stacjonarne na PW, lecz obecnie przejdę na studia stacjonarne na SGH. Ze studiów na PW w takiej sytuacji rezygnuję (nie podszedłem do sesji wiedząc, że dostałem się na SGH). Rozumiem, że podlegam pod odpłatność i z tego co się dowiedziałem nalicza się ją wedle punktów ECTS za (w moim przypadku) 2 przedmioty które zaliczyłem w tym semestrze na PW. Moja wątpliwość: czy przed złożeniem dokumentów na SGH muszę w jakiś sposób uregulować sytuację z moim wydziałem na PW np. poprzez złożenie rezygnacji ze studiów (samoistnie wyrzucą mnie za ok. 2 tygodnie po weryfikacji sesji)? Obawiam się o to czy przy składaniu dokumentów muszę w jakiś sposób oznaczyć swoją sytuacją, aby Panie wiedziały o wykorzystanych przeze mnie punktach ECTS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Może doprecyzuję moją wątpliwość: 1. czy skreślając się obecnie z listy studentów na PW mogę z czystym sumieniem podjąć studia stacjonarne w semestrze letnim na SGH i traktować te studia jako mój pierwszy kierunek? 2. czy uwzględniać tamten kierunek w jakikolwiek sposób przy składaniu dokumentów w biurze rekrutacji (stan studiów - ukończone)? 3.kiedy w takiej sytuacji powróci temat opłaty za max 4pkt ECTS zaliczone - wykorzystane na tamtym kierunku?

      Usuń
  18. Dzień dobry,
    Chciałbym upewnić się czy dobrze rozumiem wszystkie zasady...

    W czerwcu ukończyłem studia licencjackie na innej uczelni, na której zacząłem po wakacjach studia II stopnia (inauguracja 28 września, rozpoczęcie zajęć dydaktycznych 1 października).

    Postanowiłem zrezygnować ze studiów i rozpocząć je od nowa od semestru letniego na SGH. Nie podszedłem do sesji egzaminacyjnej (=nie zaliczyłem przedmiotów = nie wykorzystałem punktów ECTS?), złożyłem też już oświadczenie o rezygnacji ze studiów.
    Jeśli okazałoby się, że wykorzystałem jednak punkty (choć, jak dowiadywałem się w Ministerstwie, nie powinno się tak stać), to jeśli dobrze rozumiem ustawa przewiduje dodatkowe 30 ECTS.

    Czy, w związku z powyższym, istnieje jakieś zagrożenie, że będę musiał płacić za studia SGH?
    Będę wdzięczny za rozwianie moich wątpliwości

    OdpowiedzUsuń
  19. Szanowna Pani
    Czy jeżeli teraz rozpoczynam drugi semestr na Psychologii (jednolite studia magisterskie) to czy chcąc rozpocząć od października studia licencjackie na innej uczelni będę musiała płacić za drugi kierunek, czy dopiero za ewentualne studia magisterskie na tym drugim kierunku?
    Byłabym wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz to mnie Pani zabiła.. Po prostu nie wiem - chyba w tym przypadku lepiej byłoby pytać w Ministerstwie.

      Usuń
  20. Przepraszam, że odświeżę temat ale muszę się upewnić
    3 sytuacje(wszystkie dotyczą stacjonarnych):
    1. osoba jest na 2 roku studiów mgr. na uczelni państwowej X, zaraz zaczyna ostatni semestr (4) i dostała się na semestr letni na SGH (teraz od lutego). Czy w związku z tym musi płacić za studia na SGH?
    2. ta sama sytuacja, tyle, że osoba jest na 1 roku mgr. i zaczyna drugi semestr (2). Czy musi płacić?
    3. osoba ukończyła już studia mgr. np. we wrześniu 2012 i teraz od lutego chodzi na 1 semestr SGH. Musi płacić?

    Z góry dziękuję za odp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co przepraszać - temat jest stale aktualny, bo co semestr nowe osoby są zainteresowane II kierunkiem.
      ad. 1 - tak (płatność jednak wnoszona jest z dołu a nie z góry, tzn. jeśli okaże się po pierwszym sem. w SGH, że student nie spełnia kryteriów zwalniających z opłaty - to płaci za semestr wstecz i oczywiście za kolejne semestry już z góry)
      ad. 2 - jeśli przyjęcie na studia (na II kier.) nastąpiło przed 30 września 2012, to studia są nieodpłatne
      ad. 3 - tak jak w przypadku 1

      Usuń
    2. I te warunki do zwolnienia z opłaty to jest jedynie uzyskanie stypendium po 1 roku? Trzeba być w 10% najlepszych studentów po wspomnianym 1 roku, tj. w pierwszej ~45.?

      W przypadku punktu 2 chodziło także, że początek przygody z SGH od lutego br. czyli też płatne.

      Natomiast w przypadku, jeżeli ktoś zaczął SGH od października 2012 r. (czyli decyzję dostał odpowiednio wcześniej) już nie płaci? Mimo, że teraz jest również na 4 semestrze gdzie indziej?
      Dobrze rozumuję?

      Dziękuję za odp. i pozdrawiam.

      Usuń
    3. Warunki - tak jak we wpisie powyżej, czyli niestety trudne do spełnienia.
      Jeżeli zaczął od października - nie płaci, bo rekrutacja była przecież przed wakacjami, albo we wrześniu.

      Usuń
    4. Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.
      Jeszcze tylko jedną kwestię chciałbym wyjaśnić.
      Czy o tym, że jednak niestety przychodzi komuś płacić za drugi kierunek dowiadujemy się po 1. ROKU czy 1. SEMESTRZE?
      I czy po ewentualnej tak smutnej wiadomości (po 1 sem/1roku) można bezkarnie zrezygnować od tak? Bez ponoszenia jakichkolwiek opłat etc.?

      Usuń
    5. Po I semestrze - trzeba po prostu pilnować, czy "łapiemy się" na stypendium, czy nie. Jeśli nie to na indywidualnym koncie w WD pojawi się należność. Można wtedy zrezygnować w pewnym sensie bezkarnie - stąd właśnie te 30 ECTS ekstra, jakie mają studenci stacjonarni. Ministerstwo przeznacza je na coś w rodzaju pomyłek: np. jeśli student stwierdza po semestrze, że zaczął studia, które go nie interesują, albo - tak jak w sytuacji, o której piszemy - przecenił swoje możliwości.
      Jedyna uwaga: na I kierunku wtedy już nie mamy tych ekstra 30 ECTS!

      Usuń
    6. Czyli podsumowując jeżeli po 1. semestrze nie będę w szczęśliwych 10%, które otrzymują stypendium po prostu rezygnuję z SGH bez ponoszenia jakichkolwiek opłat czy sankcji karnych :)?
      Jeżeli oczywiście nie zdecydowałbym się zapłacić.

      Usuń
    7. dokładnie tak - chyba, że te 30 ECTS już zostało wykorzystane na poczet innego kierunku...

      Usuń
    8. Szanowna Pani

      Czy jeśli kontynuuję studia licencjackie na dwóch kierunkach(III i I rok, oba przed 30 września 2012 r.) to będę płacił za studia magisterskie na SGH, na które wybieram się jesienią?

      Pytanie może trywialne ale mi się zdawało na podstawie lektury ustawy i tego bloga że owszem, będę musiał (pomijam te ustawowe wyjątki). Ale krąży tyle różnych opowieści o tym, że wolę zweryfikować u źródła.

      Usuń
    9. Właśnie z bloga powinno wynikać jasno, że nie. Studia lic. i mgr nie mają ze sobą nic wspólnego (tak jak studia mgr i liceum, albo przedszkole i gimnazjum). O I i II kierunku mówimy tylko w ramach studiów tego samego poziomu. Czyli teraz robi Pan dwa lub nawet dziesięć kierunków na poziomie lic. a w przyszłości może Pan spokojnie studiować na mgr i znowu I kierunek będzie nieodpłatny.
      pozdrawiam :-)

      Usuń
    10. Dziękuję za szybką i satysfakcjonującą odpowiedź ;)

      Usuń
    11. Czy mam rozumieć, że gdyby nie była satysfakcjonująca, to podziękowanie by się nie należało, pomimo szybkości? ;-)
      pozdrawiam :-)

      Usuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  22. Szanowna Pani Dziekan,

    Od października 2010 r. studiuję na studiach licencjackich w Szkole Głównej Handlowej, natomiast w październiku 2012 roku zacząłem równoległe jednolite studia magisterskie na kierunku Prawo na Uniwersytecie Warszawskim.

    Od października 2013, po planowanej na lipiec obronie licencjatu zamierzam kontynuować studia w SGH na stopniu magisterskim (na tym samym kierunku). W związku z tym proszę o informację, czy w świetle najnowszej wersji Prawa o szkolnictwie wyższym będę uprawniony do bezpłatnych studiów magisterskich w SGH, ze względu na art. 99, ust. 1a pkt 1 Ustawy:

    "Do studentów studiów stacjonarnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1a [tj. płacących za 2 kierunek], nie zalicza się studentów, którzy po ukończeniu studiów pierwszego stopnia kontynuują studia do uzyskania tytułu magistra lub równorzędnego"

    Z poważaniem,
    Łukasz D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwróciłam się z pytaniem w tej sprawie do prawnika i czekam na odpowiedź.

      Usuń
    2. Szanowna Pani Dziekan,

      czy znana jest już opinia prawnika w przedstawionej przeze mnie sprawie?

      Z poważaniem,

      Łukasz D.

      Usuń
    3. Nie mam ciągle odpowiedzi. Proszę napisać równolegle na maila do naszego Biura Rekrutacji. Będą mieli większą siłę przebicia.

      Usuń
  23. Przepraszam, że zawracam Pani głowę po raz kolejny, ale nie wiem czy do końca rozumiem, a nie wiem czy mam odkładać kasę na drugi kierunek ;) Od października tego roku chciałabym zacząc studia inzynierskie, oraz mgr i stad moje pytanie, jeśli są na dwóch poziomach to są nie odpłatne? I ma znaczenie czy oba kierunki są na tej samej uczelni, bądź dwóch różnych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Studia I i II stopnia, to kompletnie odrębne studia. Jeśli Pani studiuje coś na I poziomie (lic.), to może Pani równolegle studiować na II poziomie (mgr) i to nie ma związku.
      Natomiast dla ustalania odpłatności nie ma zanczenia, gdzie Pani studiuje - jeśli podejmie Pani nieodpłatne studia na tym samym poziomie (np. mgr) w dwóch szkołach, to za II kierunek będzie Pani płaciła (chyba, że uzyska Pani uprawnienia stypendialne).

      Usuń
  24. Chcę dodać jeszcze, że jeśli opłata wynosi tyle samo jak co za ten kierunek robiony zaocznie to jak się to ma do kierunku, który zaocznie nie istnieje? Bo np. technologia chemiczna jako inżynierskie studia jest tylko stajonarnie, tak samo jak mgr z chemii... więc nawet nie wiem jak się odnieść do tego...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Paulo nie zamierzam wyręczać wszystkich dziekanów RP z ich pracy, proszę przeczytać dokładnie to co jest na blogu o oświadczeniach a potem pytać o warunki obowiązujące w SGH

      Usuń
  25. Witam serdecznie,
    Jeżeli można to również chciałbym zadać pytanie. Po pierwsze podpinam się pod pytanie Łukasza D. i również będę bardzo wdzięczny za odpowiedź ale mam też drugie pytanie. W obecnej chwili studiuję dwa kierunki, jeden skończę za rok, tj. luty 2014 a drugi w czerwcu 2014. Na oba kierunki zostałem przyjęty wg starych zasad (na pierwszy w 2010 roku - kierunek inżynierski, a na drugi w 2011 roku - kierunek licencjacki). Załóżmy, że pójdę od razu na studia magisterskie z obu kierunków po zdobyciu tytułów inżyniera i licencjata oraz załóżmy, że kierunki te ukończę. Co w przypadku gdy w trakcie studiów II-ego stopnia (np. po skończeniu jednych - tych z kierunku inżynierskiego) i w trakcie trwania drugich będę chciał rozpocząć trzeci kierunek w trybie stacjonarnym? Jak wówczas ma się sprawa z opłatami? Zaznaczam, że na kierunku inżynierskim jestem stale w grupie 5% najlepszych studentów i nic nie wskazuje, aby ten trend miał się zmienić (tzn powinno tak być aż do końca studiów mgr), jeżeli chodzi o kierunek licencjacki to tutaj prawdopodobnie nie załapię się na pułap najlepszych 5%. Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawa operuje pojęciem roku akademickiego, a nie roku, więc pytanie wymaga uzupełnienia. POza tym najpierw proszę przeczytać to: http://takdladsm.blogspot.com/p/blog-page_13.html

      Usuń
  26. Szanowna Pani Dziekan,

    obecnie studiuję na 2 semestrze studiów stacjonarnych 2 stopnia na SGH, na studia zostałem przyjęty w rekrutacji zimowej w 2012 roku. Czy będę mógł rozpocząć studia jednolite magisterskie w następnych latach i nie wnosić za nie opłaty, zakładając, że nie spełnię warunku o najlepszych studentach?

    z poważaniem
    Przemysław

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie - tylko "stypendium rektora" da Panu taką możliwość

      Usuń
    2. przede wszystkim - dziękuję za szybką odpowiedź,
      jednak mam jeszcze wątpliwości:

      1. znalazłem w innym wątku podobny przypadek jednak rozpatrzony w inny sposób. chodzi mi o wypowiedź Panie Agaty G z wątku: http://takdladsm.blogspot.com/p/blog-page_13.html

      "agata G 27 lut 2013, 18:50:00
      Szanowna Pani Dziekan,

      Jestem w podobnej sytuacji. W roku akademickim 2011/2012 rozpoczęłam jednolite studia magisterskie, a w bieżącym semestrze - studia drugiego stopnia w SGH. Mam jednak wątpliwość, czy powinnam składać w SGH oświadczenie o II kierunku, jak poradziła Pani Dziekan innej czytelniczce.

      We wzorze Ministerstwa komentarz do punktu pierwszego brzmi: "wypełnia student, który podjął w uczelni publicznej studia stacjonarne pierwszego albo drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie [...] i dla którego są to pierwsze studia stacjonarne w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat na określonym poziomie kształcenia".
      Ustawa także wyszczególnia trzy poziomy studiów (I st., II st. i jednolite magisterskie), określając odrębne limity ECTS dla każdego z nich.


      Słowa "albo, albo" sugerują, że studia drugiego stopnia to inny poziom studiów niż studia jednolite magisterskie. Zatem studia w SGH są moimi pierwszymi studiami drugiego stopnia (jednolite, tak jak licencjackie, się nie liczą). Czy powinnam więc wypełnić punkt pierwszy oświadczenia?

      Jeśli jednak muszę wypełnić część trzecią, to w przypadku porzucenia studiów jednolitych po wykorzystaniu 60 ECTS, pozostałoby mi do wykorzystania w SGH 240 ECTS (limit przyznawany na studia jednolite magisterskie to 300 ECTS)?

      Będę ogromnie wdzięczna za pomoc, bo Ustawa wydaje mi się nieprecyzyjna i trudna do interpretacji.

      Pozdrawiam,
      Agata"

      oraz Pani odpowiedź:

      "Magdalena Kachniewska 27 lut 2013, 22:46:00
      Ma Pani rację Pani Agato - przed chwilą dostałam też potwierdzenie od prawników. Z tytułu studiów mgr w SGH składa Pani I część oświadczenia."

      Wydaje mi się, że opisana tam sytuacja jest identyczna jak moja,a jednak odpowiedź jest inna. Czy byłaby Pani uprzejma wskazać różnicę?

      2. W związku z Pani odpowiedzią rozumiem, że studia jednolite magisterskie nie stanowią oddzielnego poziomu studiów (obok I i II stopnia), więc studia II stopnia, na które przysługuje 120 ECTS, konsumują jednocześnie całą pulę punktów (300 ECTS w systemie studiów 5 - letnich) przyznawaną na studia jednolite czy też może pozostaje jeszcze 180 ECTS do wykorzystania (300 - 120 wykorzystanych)?

      z poważaniem
      Przemysław

      Usuń
    3. Ma Pan absolutną rację Panie Przemku - po prostu umknęło mi to jednolite. W SGH od lat nie ma studiów jednolitych i za każdym razem uwzględniam tylko lic. lub mgr.
      Jeśli podejmie Pan gdzieś studia jednolite, a dotychczas Pan takich nie realizował - to będzie to I kierunek (czyli nieodpłatny).

      Usuń
    4. Dziękuję bardzo za odpowiedź, zwłaszcza o tak późnej godzinie.

      Usuń
  27. Witam,
    mam podobną sytuację, co Łukasz D. Studia licencjackie I stopnia (Ekonomia) zaczęłam w październiku 2011, a studia jednolite magisterskie(Prawo) w październiku 2012. Chciałabym kontynuować po ukończeniu licencjatu z Ekonomii studia do uzyskania tytułu magistra. Czy studia II stopnia w moim przypadku będą płatne? Zaznaczę, że to Prawo określiłam jako mój drugi kierunek.
    Jeśli studia na II stopniu będą płatne, to na którym kierunku muszę się znaleźć w 10% najlepszych studentów?
    Oraz czy jak zrezygnuję teraz z Prawa po I semestrze, to będę mogła rozpocząć po ukończeniu licencjatu studia na II stopniu za darmo?
    Pozdrawiam,
    Justyna D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. analogicznie jak w przypadku Pana Łukasza - w razie dalszych wątpliwości, proszę pytać w biurze rekrutacji SGH

      Usuń
  28. witam
    czy zła sytuacja materialna moze być podstawą do zwolnienia mnie z opłat za drugi kierunek studiów?
    pozdrawiam Patrycja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy może studiować nieodpłatnie na II kierunku, jeśli jest świetnym studentem (spełnia kryteria stypendium Rektora). Natomiast na koszt podatników studiuje Pani tylko I kierunek. Po prostu skończył się bal dla tych, którzy niby studiują, przenoszą się nieustannie między uczelniami, nie potrafią podjąć decyzji, co chcą studiować, nie doprowadzają studiów do końca etc.
      Jak ktoś jest zaangażowanym i świetnym studentem, może studiować na nasz (podatników) koszt także na drugim kierunku.
















      Usuń
  29. Witam,
    moja sytuacja wygląda następująco:
    Studiuje na 3 roku studiów stacjonarnych, skończę je w lutym 2014 r (7 semestrów trwaja) i tu pojawia sie problem.. albo poczekam do października i pół roku bede bez stypendium (które przyznam że wynosi prawie 1000 zł wiuec szkoda stracic) albo juz od października 2013 rozpoczne studia na II kierunku studiów stacjonarnych I stopnia... czy zapłace za jeden semestr czy za dwa? Upraszczając sprawe - nałoży mi sie jeden semestr. I stad moje pytanie , za ile semstrów zapłace ;) Wiem ze trzeba spełnić te dwa warunki zeby uniknac opłat (w tym roku zdobyłam MP wiec dostane stypendium rektora od października) ale nie jestem w 10 % najlepszych studentów wiec sądze ze opłaty mnie nie omina :P Z góry dzieki za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już jest zbyt zindywidualizowana sprawa - patrz zasada nr 8 netykiety

      Usuń
  30. Szanowna Pani Dziekan,

    Pisze do Pani z uprzejmą prośbą o opinie w następującej sprawie.

    Otóż, w lipcu 2010 roku ukończyłam studia stacjonarne I stopnia uzyskując tytuł licencjata. Były to studia płatne, na prywatnej wyższej uczelni.

    Następnie naukę kontynuowałam na studiach bezpłatnych, stacjonarnych II stopnia na uczelni państwowej posługując się licencjatem uzyskanym na uczelni prywatnej. W październiku 2012 roku otrzymałam tytuł magistra.

    W roku akademickim 2013/2014 pragnę podjąć kolejne studia stacjonarne II stopnia na uczelni państwowej, znów posługując się licencjatem uzyskanym na uczelni prywatnej.

    Wobec tego, moje pytanie brzmi –

    Czy będzie to już uważane za drugi kierunek studiów, a zatem kierunek płatny? Czy tez może kierunki ukończone przed rokiem akademickim 2013/2014 nie są liczone, wmyśl zasady że prawo nie działa wstecz?

    Bardzo proszę o odpowiedź,

    Z poważaniem,

    Sandra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To będzie Pani pierwszy kierunek, ponieważ podpada Pani pod przepisy przejściowe. Czyli spotkamy się w SGH? ;-)

      Usuń
    2. Bardzo się cieszę i mam nadzieję, że tak :-) Serdecznie dziękuję za odpowiedź.

      Usuń
  31. Czy jeśli nie podeszłam do sesji na pierwszym roku studiów stacjonarnych = nie zaliczyłam żadnego przedmiotu, to czy zostały mi odjęte punkty ECTS?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ECTS-y są "odejmowane" lub "dodawane" zgodnie z oświadczeniami, jakie Pani osobiście składa. Nikt tego za Panią nie robi. W oświadczeniu podaje Pani liczbę zrealizowanych ECTS (zaliczonych). Jeśli Pani czegoś nie zrealizowała, to Pani tego nie powinna umieścić w oświadczeniu. I na odwrót: w chwili gdy Pani zalicza kolejny egzamin pojawiają się kolejne ECTS-y, które ma Pani obowiązek wskazać w oświadczeniu (najbliższe będą Państwo składali w listopadzie, czyli po zakończeniu sesji letniej).

      Usuń
    2. Czyli nizaliczając sesji w semestrze zimowym, dostałam za nie 0 pkt ECTS i nie zostają mi one odjęte od puli? Chcę się upewnić. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  32. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam,
    Jestem obecnie studentką III roku studiów inżynierski od 2010/2011, od tego roku akademickiego tj. 2013/2014 chciałabym podjąć drugi kierunek i jednocześnie kontynuować studia magisterskie z obecnie studiowanego kierunku. Ponieważ spotkałam się z informacją, że wszystkie osoby, które rozpoczęły studia do roku akademickiego 2010/2011 są zwolnione z odpłatności za drugi kierunek, dlatego bardzo bym prosiła o potwierdzenie tejże informacji.
    Kolejne pytania, które nasuwają mnie się to:
    1) Jaka będzie kwota odpłatności za drugi kierunek? (tzn. zbliżona do kwoty studiów zaocznych czy też będzie to kwota znacznie niższa)
    2) Czy w moim przypadku będę opłacać drugi podjęty kierunek studiów czy też magisterkę (ponieważ rozpoczyna się ona od semestru letniego roku akademickiego 2013/2014)
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://takdladsm.blogspot.com/2013/06/ile-za-ii-kierunek-zakonczenie-batalii.html

      Usuń
  34. Witam serdecznie! Dochodzą mnie coraz sprzeczniejsze słuchy na temat odpłatności za drugi kierunek studiów dla studentów, którzy podjęli naukę w roku 2012/2013 i chcieliby zacząć następny kierunek w roku akademickim 2013/2014. Otóż na forum naszej grupy pojawił się dziś taki oto post :
    "3. Opłata, o której mowa § 5 ust. 1 (chodzi o opłatę za drugi kierunek - przyp. red.) nie dotyczy studentów, którzy rozpoczęli studia stacjonarne w roku akademickim 2012/2013 lub w latach poprzednich, przez okres do ukończenia studiów na danym poziomie kształcenia oraz absolwentów, którzy ukończyli studia w roku akademickim 2012/2013 lub w latach poprzednich. Studia stacjonarne, o których mowa w zdaniu poprzedzającym traktowane są w uczelni jako „zerowe”." Przyznam szczerze, że mam totalny mętlik w głowie i nie wiem co sobie myśleć. Może źle interpretuję tego posta, proszę jednak o wyklarowanie sytuacji. Z góry bardzo dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno jest mi się odnieść do informacji niewiadomej osoby z niewiadomego forum. Ja takiej interpretacji nigdzie nigdy nie widziałam. Proszę przysłać zapis prawny, na który powołuje się autor tej informacji.
      Zgodnie z interpretacją Ministerstwa ostatnim "rzutem" studentów, którzy studiowali nieodpłatnie II kierunek byli ci, którzy rozpoczęli na nim studia (na drugim kierunku) przed 1 października 2012 roku.

      Usuń
    2. Również spotkałam się z taką opinią. Czy mogłabym poprosić o link do tej grupy, na której pojawił się ten zapis.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  35. Witam!! Mam takie pytanie, jestem obecnie studentka UR są to studia niestacjonarne II stopnia i obronę mam we wrześniu tego roku. Chcę rozpocząć od października tego roku kolejny kierunek na studiach licencjackich stacjonarnych i teraz czy mogę brać udział w 1 rekrutacji która odbywa się w lipcu, czy dopiero po obronie mgr w rekrutacji wrześniowej? Jeśli mogę brać udział w 1 rekrutacji to czy to wiąże się z jakimiś opłatami, że jestem jeszcze studentką UR ponieważ obronę będę miała dopiero we wrześniu? Bo jako tako mgr skończę we wrześniu a nowy kierunek rozpoczęłabym w październiku, czy już po zakwalifikowaniu się na nowe studia jestem studentką danej uczelni i z racji tego, że obronę mgr mam we wrześniu to jestem studentką 2 uczelni przez ten okres 3 miesięcy i muszę ponosić opłaty za studiowanie na 2 kierunkach? Z góry dziękuję za odp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. studia mgr i lic to kompletnie odrębne studia i "nie zlicza się" kierunków realizowanych na jednych i drugich, tak jak nie zlicza się przedszkola o szkoły podstawowej...

      Usuń
    2. Ja wiem, że studia mgr a lic to kompletnie co innego, ale w sekretariacie pewnej uczelni po informowano mnie, że skoro mam obronę mgr we wrześniu to składając papiery na lic w lipcu(i zakładając że dostaję się w pierwszej rekrutacji na studia lic) to podpisuję oświadczenie, że nie jestem studentką na innej uczelni-a z racji tego, że obrona mgr jest we wrześniu to jestem studentką UR do września i musiałabym zapłacić za drugi kierunek studiów... Dlatego chciałam się dowiedzieć czy faktycznie tak jest, bo czasami pracownicy sekretariatu nie wiedzą z czego żyją i wprowadzają ludzi w błąd

      Usuń
    3. "zeznając", że jest Pani studentką w innej uczelni podaje Pani studia równorzędne (czyli także lic. albo także mgr)

      Usuń
  36. Witam ponownie! Moja sytuacja wygląda tak : jestem właśnie po sesji letniej 1 roku studiów, zaliczyłem wszystkie egzaminy. Chciałbym zrezygnować z tego kierunku i rozpocząć od podstaw nowy kierunek w przyszłym roku akademickim. Obecnie studiowałem kierunek licencjacki, a chciałbym zacząć studia inżynierskie , które trwają 3,5 roku. Jak mają się wtedy do siebie licencjat (3 lata) i inżynier (3,5 roku)? Jak wygląda sprawa ECTS? Wiadomo, że na studia inżynierskie musi być ich przeznaczona większa ilość? I czy "rezerwowa" ilość ECTS tj 30 pkt obowiązuje mnie po ukończeniu tego pierwszego roku? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc nie wiem, ale powinien Pan uzyskać odpowiedź u swojego Dziekana. Studia licencjackie pozostają poza moim obszarem zainteresowań i nie podejmę się odpowiedzi, ponieważ mogłabym Pana wprowadzić w błąd.

      Usuń
  37. Witam!
    Bardzo proszę o odpowiedź bo jestem już naprawdę zdezorientowana. Po ukończeniu licencjatu zaczęłam I rok studiów magisterskich(2012/2013 ). Miesiąc temu zasięgłam opinii w dziekanacie mojej uczelni na temat tej sytuacji i dostałam odpowiedź, że w związku z tym ,iż studia magisterskie zaczęłam w roku akademickim 2012/2013 ( decyzja w lipcu 2012 )to nie wlicza się ich do puli i mogę spokojnie zacząć BEZPŁATNIE kolejny kierunek studiów magisterskich w roku ak. 2013/2014. Właśnie się dostałam na SGH na II stopień studiów. Dowiedziałam się iż prawdopodobnie zostałam wprowadzona w błąd. Czy mogłaby Pani to potwierdzić?
    Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Została Pani wprowadzona w błąd. Rozpoczęcie II kierunku przed 1 października 2012 oznaczało gwarancję, że studiuje się go nieodpłatnie. Ale to był Pani pierwszy kierunek (rzecz jasna nieodpłatny) na drugim (który rozpocznie Pani teraz lub w kolejnych latach) płaci Pani za studia (chyba, że uzyska Pani zwolnienie z konieczności opłaty na zasadach opisanych w Ustawie).

      Usuń
  38. Jak wyglada sytuacja gdy skoncyzlam pierwszy rok wlasnie na POLITECHNICE a chce rozpoczac drugi kierunek ( inynierie biomedyczna ) na UNIWERSYTECIE ?

    OdpowiedzUsuń
  39. Dzień dobry.
    Studiuję dziennie kierunek rozpoczęty w 2011 roku. Jestem również na studiach zaocznych, rozpoczętych w październiku 2012, ale realizowałam dwa lata w jeden rok i na ostatni (3rok) chciałabym przenieść się na tryb dzienny, czy wobec tego obowiązuje mnie opłata za drugi kierunek? Czy mogę liczyć na jakąkolwiek kontynuację i potraktowanie tego, jako zmianę trybu z niestacjonarnego na stacjonarny?
    Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przypadku proszę zwrócić się o interpretację do Ministerstwa - nie chciałabym Pani wprowadzić w błąd.

      Usuń
  40. witam:)
    potrzebuje pomocy w sprawie moich studiów. w tym roku obroniłam licencjat na ekonomii i chce dostać się na studia II stopnia.jednocześnie od 2011 roku studiuje drugi kierunek i bede na 3 roku od pazdziernika. Moje pytanie brzmi: czy bede płaciła za studia magisterskie z ekonomii? bo nie wiem czy są one brane jako kontynuacja mojego 1 kierunku, czy już jako drugi, płatny kierunek.
    bardzo prosze o szybką odpowiedz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  41. Witam,
    Chciałbym dowiedzieć się czy będę musiał płacić za drugi kierunek studiów, w sytuacji gdy po pierwszym semestrze drugiego kierunku zrezygnuję z niego lub zostanę wyrzucony.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. Ale traci Pan "darmowe" 30 ECTS , czyli na studia zostaje Panu równo 120 ECTS.

      Usuń
  42. Dzień dobry!
    Mam pytanie czy studiując jeden rok na danym kierunku-zaliczając oba semestry, a następnie rezygnując z niego i podejmując nowy kierunek na innej uczelni następnego roku będę musiała za niego płacić??
    (sytuacja np: w wyniku rocznej przerwy pomaturalnej skutkiem której było nie dostanie się na medycynę i zamiar poprawy wyników za rok)

    OdpowiedzUsuń
  43. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam,
    studia licencjackie ukończyłem w lipcu 2011, następnie kontynuowałem te studia na II stopniu od października 2011, które ukończyłem w lipcu 2013 otrzymując tytuł mgr. Rozumiem, wnioskując z treści bloga, że jeżeli podejmę studia inż. od października 2013 roku, nie będę musiał płacić za te studia inżynierskie, bo będzie to mój pierwszy kierunek na I stopniu, gdyż prawo nie działa wstecz?
    Dziękuję z góry za odpowiedz
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  45. Szanowna Pani,
    mam następujące pytanie: rozpoczęłam studia licencjakie w 2011 roku, ukońćzę je w roku akademickim 2013/2014. w 2014 roku chciałabym rozpocząć studia jednolite magisterskie na innym kierunku. Czy dobrze rozumiem, że będę zwoniona z opłat?
    Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź,
    Z wyrazami szacunku
    Adrianna

    OdpowiedzUsuń
  46. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli jest Pan studentem SGH, to zapraszam na dyżur, a jeśli nie - to powinien Pan się zgłosić na dyżur do właściwego dziekana w dotychczasowej uczelni

      Usuń
  47. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  48. Dzień dobry
    Mam Mam pytanie odnośnie dokładniej procedury dwóch kierunków na sgh dla studiów rozpoczetych w 2013.
    Rozumiem że po pierwszym semestrze mogę zgłosić podanie o drugi kierunek. W jaki sposób zostanie sprawdzone czy przysługuje mi prawo do bezpłatnego studiowania skoro mam tylko jeden semestr studiów.
    Czy formalne zaczynam drugi oierunek wraz z rozpoczęciem pierwszego czy wraz z zaakceptowaniem podania ?
    Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozpoczyna Pan drugi kierunek nieodpłatnie i dopiero po zakończeniu I roku (dwóch sem.) studiów na I kierunku okaże się, czy II kierunek pozostaje nieodpłatny, czy też będzie Pan musiał zapłacić (wstecz za zrealizowany semestr oraz kolejne semestry w miarę ich realizowania - ale wtedy już z góry). Uważam, że to bizantyjska procedura, ale tak określa te zasady Ustawa o szkolnictwie wyższym

      Usuń
    2. Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Mam jednak wątpliwości: rozumiem, że darmowy drugi kierunek przysługuje studentom posiadającym stypendium Rektora. Czy liczy się stan po 1 semestrze, w obu pierwszych semestrach czy po 2 semestrze?
      Drugie pytanie: czy formalnie rozpoczynam drugi kierunek semestr po pierwszym czy równo z pierwszym?
      Z góry dziękuję

      Usuń
    3. Liczy się stan po 2 semestrze na drugim kierunku - pierwszy jest nadal nieodpłatnie.
      Rozpoczyna Pan II kierunek po zakończeniu (pomyślnym) pierwszego sem. pierwszego kierunku.

      Usuń
  49. Szanowna Pani Dziekan, byłabym wdzięczna gdyby była Pani w stanie odpowiedzieć mi na pytanie odnośnie drugiego opłat za drugi kierunek. Rozpoczynam właśnie studia stacjonarne drugiego stopnia na SGH. Jestem jednocześnie studentką ostatniego semestru studiów drugiego stopnia na UW. Podczas rekrutacji podałam oczywiście,że SGH jest moim drugim kierunkiem. Po pomyślnej rekrutacji i podpisaniu umowy z SGH na mojej pierwszej uczelni opublikowano komunikat Ministerstwa o zmianie wykładni przepisów dot. drugiego kierunku studiów. Komunikat miał następującą treść, podobno otrzymały go wszystkie uczelnie wyższe:
    "Szanowni Państwo,

    Informujemy, że w przekazanej Uczelni informacji otrzymanej w dniu 30 grudnia 2013 r., Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie m.in. odpłatności za drugi kierunek studiów stacjonarnych wskazuje, iż studiami na pierwszym kierunku studiów są studia rozpoczęte w roku akademickim 2012/2013 z decyzją o przyjęciu wydaną po 30.09.2012 r. oraz w latach następnych.
    Informacje obecnie uzyskane w znacznym stopniu odbiegają od wyjaśnień dotychczas przekazywanych Uczelni przez MNiSW.
    Mając powyższe na uwadze pragniemy poinformować, że uległa zmianie sytuacja prawna studentów, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2011/2012 oraz 2012/2013 (wobec, których decyzja
    o przyjęciu zapadła do 30 września 2012 r.).
    Studia podjęte w roku akademickim 2011/2012 oraz 2012/2013 (z decyzją o przyjęciu wydaną do 30.09.2012 r.) nie są uwzględniane w kontekście przepisów o odpłatności. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż studiami na pierwszym kierunku są studia podjęte w roku akademickim 2013/2014.
    Treść nowej uzyskanej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wykładni znajdą Państwo na stronie głównej Biura Spraw Studenckich pod następującym linkiem: http://www.bss.uw.edu.pl/aktualnosci/BSS_441_30_2014.pdf"

    Z treści wynika, że studia na UW nie mogą być uznane za mój pierwszy kierunek, ponieważ decyzja o przyjęciu mnie na nie została wydana przed 30.09.2012r., a co za tym idzie studia na SGH nie będą moim drugim kierunkiem.
    Co w tej sytuacji powinnam zrobić, gdzie zgłosić podanie o sprostowanie umowy i jakie oświadczenie wypełnić?
    Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź,
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście zaskakująca informacja - sprzeczna z tym co dotychczas nam komunikowano, ale dla Pani korzystna. Proszę jednak pozwolić, że omówię sprawę najpierw z prawnikiem SGH. Proszę napisać w tej sprawie na mój adres służbowy, żebym nie zapomniała

      Usuń