18 cze 2013

Nowa Ekonomia Dziekanatowa (czyli prawie Instytucjonalna)

Wczoraj po południu w aktualnościach DSM zamieszczona została informacja o wymianie listy pytań egzaminacyjnych z ekonomii na egzamin magisterski (obrona). Przygotowanie tej listy było konieczne ponieważ obowiązujący dotychczas zestaw pytań funkcjonuje już 4 lata i mocno się zestarzał. Nie uwzględniał np. wielu wątków ekonomii instytucjonalnej, operował starszą literaturą i nie odzwierciedlał współczesnego stanu myśli ekonomicznej.

Opracowanie nowego zestawu zagadnień powierzone zostało zespołowi Katedry Ekonomii II Kolegium Gospodarki Światowej pod kierownictwem prof. Ryszarda Rapackiego. Autorem pytań jest prof. Bogusław Czarny. Pytania zostały zrecenzowane przez członków Katedry oraz wybranych wykładowców ekonomii, którzy uczestniczą w obronach (są członkami komisji) i z tego tytułu mają szczególnie dużą wiedzę na temat stanu wiedzy i jakości przygotowania studentów.

Studenci, którzy przed wakacjami podchodzą do obrony najpewniej są już przygotowani do egzaminu, a ci, którzy będą się bronić we wrześniu zapewne właśnie zorganizowali sobie gotowce z opracowanymi tematami (nawiasem mówiąc w dziekanacie mam dwa takie gotowce - ekonomiści łapią się za głowę widząc, ile głupot tam się mieści...). W związku z tym nowy zestaw pytań (także w języku angielskim) zaczniemy stosować 1 października br. i dotyczyć on będzie zarówno tych osób, dla których nowy semestr będzie regularnym (pierwszym lub drugim) semestrem seminarium magisterskiego, jak i tych, którzy w ostatniej chwili złożą pracę i zostaną dopuszczeni do obrony dopiero w październiku.

Prof. Czarny zamieścił na końcu zestawu pytań spis literatury, w której znajdą Państwo odpowiedź na wszystkie pytania z listy. Ponieważ stworzenie gotowca jest i tak kwestią czasu, a jego jakość zapewne nie będzie odbiegała istotnie od tego, który krąży obecnie po Uczelni, to sądzę, że powinni Państwo podejść do sprawy systemowo.

Ja zastosowałabym narzędzia crowdsourcingu, zebrała tą drogą zespół, podzieliła zadania, ustaliła właściciela procesu odpowiedzialnego za zebranie wyników prac cząstkowych. Każda praca cząstkowa stanowiłaby opracowanie określonej liczby pytań (najlepiej - zweryfikowanej przez życzliwego ekonomistę - oczywiście jeśli ktoś zechce Was wesprzeć w tych działaniach). A następnie w porozumieniu z SamStu udostępniłabym zrecenzowany gotowiec, jako jedyny zweryfikowany, za pośrednictwem portalu studenckiego. Można też pójść  po rozum do głowy i uznać, że najlepszym brykiem jest podręcznik, który został już dawno zweryfikowany i zrecenzowany ;-)

Ale ja nie wykładam ekonomii tylko zarządzanie, więc może mam zbyt duże oczekiwania ;-)

Przy okazji serdecznie gratuluję tegorocznym absolwentom, wśród których znaleźli się także trzej studenci współpracujący od września z DSM. Mam wielką nadzieję, że zostaną jeszcze przez kilka lat w SGH - na trzecim poziomie studiów :-) Pamiętajmy, że tytuł zawodowy magistra nie stanowi współcześnie istotnego wyróżnika na rynku, więc doktorat to niegłupi pomysł...

PS 1: Wyjaśniam (po lekturze Państwa poczynań w sieci), że "dziekanat" nie chce pomóc w stworzeniu gotowca, tylko Dziekanka nie ma złudzeń, że takowy stworzycie. A skoro tak, to zróbcie coś, co będzie stanowiło realną pomoc...

PS 2: Druga plotka to informacja, że opublikowane zostaną także listy pytań kierunkowych. Na razie nic takiego nie przewiduję (uważam, że lista pytań z ekonomii to i tak wyjątkowe fory). Ale być może studenci powinni zwrócić się do SamStu z propozycją, aby wystąpić z taką inicjatywą do opiekunów kierunków...

5 komentarzy:

  1. Bardzo dobrze, ja i tak do gotowców i opracowań z tak dużego materiału mam ekstremalnie ograniczone zaufanie.

    Duża różnorodność pytań - od niezwykle szerokich i ogólnych do tak konkretnych, że trudno wyjść poza ich sztywne ramy. Nie wiem czy to plus czy minus. Raczej to pierwsze.

    Całe szczęście pytania są naprawdę pytaniami bądź poleceniami. Przykład: stara wersja: "model AD-AS" nowa wersja: "Omów konstrukcję modelu AD-AS". Bez niedomówień. Zdecydowanie pozytywna zmiana.

    Pomysł crowdsourcingu dobry, ale niestety widzę bardzo dużą barierę w postaci efektu gapowicza, tak dobrze znanego z innych "dużych" opracowań. W dodatku trudności z zebraniem zespołu, jakością opracowań, koordynacją, terminami (hej weźcie to zróbcie szybciej, bo mam obronę za tydzień - a mam to gdzieś, bo ja za miesiąc etc.). Duży projekt, a czasu stosunkowo mało. Chociaż gdyby powstał, bardzo bym mu kibicował i już mogę się zgłosić do któregoś pytania :D

    Nie wiem jednak czemu akurat ekonomia instytucjonalna powinna mieć większy udział w pytaniach, a nie ekonomia X ;) I ciekaw jestem które pytania nawiązują do dorobku myśli ekonomicznej ostatnich 4 lat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby wszyscy przejmowali się efektem gapowicza, to niewiele inicjatyw mogłoby zadziałać. Naszym blogiem jadą na gapę nawet inne uczelnie - bo ja wiem, czy to powód, żeby go zamykać ;-)

      Usuń
  2. Ja bym wolała zdawać z nowego zestawu bo ten stary to jest tak nieprezyzyjny że nie wiadomo czy na pytanie kilkooma zdaniami trzeba odpowiadać czy 2 kartki a4. Jak oddam 30.09 to na pewno będę zdawać z nowego zestawu, jak oddam na początku września to nie wiadomo tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli odda Pani pracę na początku września, ale woli Pani odpowiadać z nowego zestawu pytań, to należy ustalić z promotorem i zgłosić w Dziekanacie, że chciałaby Pani bronić się w październiku. W każdym razie ja mam taki sposób, że jak czegoś chcę, to o to proszę :-)

      Usuń
  3. Myślę, że zamiast narzekać, lepiej po prostu zabrać się do nauki (opracowywania pytań) albo do pisania pracy, żeby zdążyć z egzaminem we wrześniu. Albo po prostu złożyć pod koniec września i być pewnym nowego zestawu.

    Jeśli chodzi o informacje, to uważam, że termin i sposób powiadomienia jest OK. I nie ma problemu ze znalezieniem informacji - nie trzeba czytać bloga zamiast uczyć się. Wystarczy sprawdzać stronę DSM w domenie sgh.waw.pl, co każdy student powinien czynić regularnie (tam informacja była wcześniej niż na blogu).

    Jeśli zaś chodzi o sam zestaw, to po dokładniejszym zapoznaniu się stwierdzam, że jest jednak lepszy niż poprzedni, właśnie ze względu na bardziej precyzyjnie sformułowane pytania.

    Czytając natomiast wypowiedzi studentów widzę, że najważniejsze dla nich jest przesunięcie terminu obowiązywania nowego zestawu na obecny 3 semestr, bo jak twierdzą, wtedy "nikt nie miałby pretensji". Proponuję zatem zasięgnąć opinii studentów obecnego 3 semestru! Gwarantuję, że będą chcieli przesunąć termin na obecny 2 semestr bo "oni zaczną seminarium na nowych zasadach, a my zaczęliśmy na starych". A później kolejne semestry przez indukcję...

    Moim zdaniem, zmianę lepiej wprowadzić od razu (tak jak jest) albo dla zupełnie nowych studentów, czyli de facto za 2 lata. Wprowadzanie zmian dla obecnego 1, 2 czy 3 semestru jest chyba najbardziej niesprawiedliwe.

    Podsumowując: do wejścia zmian czasu jest sporo – można zdążyć napisać pracę i się obronić, można opracować nowe pytania (jest bardzo dużo chętnych np. na fb, więc jeśli każdy podejdzie do sprawy na poważnie, to opracowanie 2-3 pytań po powiedzmy 2 strony A4 nie zajmie dużo czasu) i ogromna prośba do – przestańmy wysuwać argumenty w stylu „niech nie obejmie mnie, tylko Koleżanki i Kolegów zaraz za mną w kolejce, wtedy wszyscy będą zadowoleni”!

    OdpowiedzUsuń