10 maj 2013

Deklaracji nadszedł czas (prawie)

deklaracje, ale inne
No, może jeszcze nie nadszedł, ale intensywnie się zbliża. Już za dziesięć dni, 20 maja rozpocznie się I tura składania deklaracji semestralnych. Zadeklarowane w ten sposób przedmioty będą Państwo studiować na pierwszym semestrze nowego roku akademickiego. 

Korzystając z okazji kilka uwag – choć równie dobrze można by sięgnąć do archiwum bloga i wyłowić analogiczny wpis sprzed pół roku. No cóż, trochę się powtarzamy, ale w końcu życie dziekanatowe ma charakter cykliczny. A zatem: 
  • proszę pamiętać o minimum 30 punktach ECTS, chyba że posiadają Państwo nadwyżkę z semestrów poprzednich. Tłumaczenia, że a) myślałem, że wystarczy, jeżeli uzbieram 120 ECTS w ciągu 4 semestrów; b) nie mogłem się zapisać na przedmioty, na które chcę, bo już nie było miejsc; c) nie zapoznałem się z instrukcją dziekańską; d) zapomniałem/zaspałem/zabalowałem, nie znajdą naszego zrozumienia. Nie planujemy także w nadchodzącym semestrze sobotnich maratonów i migracji wiosennych (tu: jesiennych). 
  • warto wziąć udział już w I etapie deklaracji (20 maja – 2 czerwca) – dzięki temu lista przedmiotów do uruchomienia, która powstanie na podstawie Państwa zgłoszeń, będzie jak najbardziej rzeczywista. Unikniemy sytuacji, w których nagle w II etapie okaże się, że nie ma zajęć, albo nie ma miejsc. 
Wstępny harmonogram zostanie opublikowany 1 sierpnia. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to środek wakacji i że studenci funkcjonują w innym wymiarze czasowo-przestrzennym (my za to jesteśmy przez większość wakacji na posterunku), ale chyba w każdym prawie miejscu jest dostęp do Internetu, a nawet jak go nie ma – miesiąc wystarczy do znalezienia takiego miejsca i zapoznania się z planem. 
Pod koniec sierpnia następuje II tura wyborów – dla wszystkich. Najpierw tradycyjnie usuwanie kolizji (28.08-2.09), a potem system kaskadowy: 
  • od 6.09 – studenci IV semestru, którzy uczestniczyli w I turze wyborów 
  • od 12.09 – pozostali studenci, którzy ułatwili nam zadanie ułożenia wstępnego harmonogramu zajęć 
  • i na końcu, od 18.09 – wszyscy inni studenci 
II etap deklaracji kończy się 22.09, a po trzech dniach opublikowany zostanie ostateczny harmonogram zajęć.

22 komentarze:

  1. Dzień dobry, mam pytanie odnośnie robienia 2 specjalności na studiach magisterskich sobotnio-niedzielnych. Chciałam się dowiedzieć jakie wymagania należy spełnić aby zrealizować 2 specjalności. Wiem że należy napisać pracę magisterską łączącą zagadnienia z 2 specjalności która uzyska aprobate promotora, następnie należy zrobić wszystkie przedmioty związane z 1 jak i z 2 specjalnością. Czy należy zrobić coś jeszcze? czy trzeba poinformować wcześniej dziekanat o tym że zamierza się zrobić 2 specjalności? Z góry dziękuję za odpowiedź,
    Z poważaniem studentka 3 semestru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic ponadto, ale to wcale nie tak mało :-) Proszę pamiętać, że trzeba zrealizować przedmioty specjalnościowe, co oznacza, że na etapie deklaracji musi Pani tak gospodarować swoimi ECTS-ami, żeby wykorzystać je na przedmioty specjalnościowe.

      Usuń
  2. Dzień dobry,
    mam pytanie dotyczące systemu przyjmowania na przedmioty w I etapie deklaracji: czy jesteśmy przyjmowani na podstawie średniej z poprzedniego semestru, więc data wypełnienia deklaracji nie ma znaczenia - o ile oczywiście robi się to w określonym terminie 20 maja- 2 czerwca (jeśli chodzi o mój przypadek, to jestem obecnie na II semestrze SM) ?

    Z poważaniem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jest - utrzymujemy zasady z poprzedniego semestru (średnia). Zasada "kto pierwszy ten lepszy" jest nie tylko niesprawiedliwa, ale w dodatku powoduje potworne obciążenie serwera.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź, Pani Dziekan.

      Usuń
  3. Czy w II turze jest możliwość usunięcie dowolnego przedmiotu, nawet takiego bez kolizji, tak aby dopasować harmonogram zajęć np. do pracy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety system skonstruowany jest tak, że można usuwać wyłącznie kolizje.

      Usuń
    2. Dzień dobry,
      Rozumiem jednak, że w podanym poniżej terminie istnieje możliwość usuwania przedmiotów z koszyka.

      12.09.2013 (czwartek) - 22.09.2013 (niedziela)
      Dopisywanie i wypisywanie się z uruchomionych przedmiotów przez pozostałych studentów, którzy uczestniczyli w I etapie wyborów.

      Z góry dziękuję za komentarz.

      Usuń
    3. To duża rewolucja, o której prawie nikt nie słyszał. Obawiam się, że Dziekanat zaleje fala podań o wypisanie, gdyż wszyscy po staremu deklarują czasem więcej przedmiotów, żeby mieć wybór. Patrząc po wyborach moich znajomych oraz grupach fejsbookowych, nikt sobie z tego nie zdaje sprawy.

      Usuń
    4. Napisałam Panu bzdur, Panie Tomaszu. Nie należało odpowiadać po północy ;-) Termin, który Pan podał jest właściwy dla usuwania/dopisywania przedmiotów - nie ma natomiast czegoś co studenci nazywają trzecim terminem deklaracji. Przepraszam za wprowadzenie w błąd. I życzę miłego długiego wkndu!

      Usuń
  4. przy wyborze deklaracji na III semestr SUM mam deficyt 4.5 pkt ECTS w przedmiotach kierunkowych, ponieważ wszystkie możliwe do wybory właśnie realizuję (tu bez nadwyżki); czy mam na chwilę obecną wybrać powtarzający się przedmiot tak, żeby uzbierało się 12 ECTS i dokonać zmian w 2giej turze deklaracji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrz wyżej: nie można usunąć przedmiotu, jeśli nie ma kolizji. Raczej niech Pani dopisze się w II turze. Jeśli będą kłopoty, to proszę zrobić skan tej strony i powołać się na moje własne słowa ;-)

      Usuń
    2. Przepraszam, ale po przeczytaniu wszystkich komentarzy nie rozumiem czy ostatecznie można czy nie można wypisywać się z przedmiotów nawet BEZ kolizji?

      Z góry dziękuję za odpowiedź!

      Usuń
  5. Rozumiem, ze jadąc na wymianę w przyszłym semestrze nie muszę składać deklaracji?
    Pamiętam że tak robiłam na licencjacie, ale po dostaniu maila mówiącym, że jest to " etap OBOWIĄZKOWY dla WSZYSTKICH studentów Studium Magisterskiego" zaczęłam się zastanawiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadąc na wymianę w pewnym sensie Pani dokonuje deklaracji tyle, że nie przez WD :-) Proszę za to pamiętać o innych zasadach (terminowe Learning Agreements etc.)

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź:)

      Usuń
    3. Ja mam z kolei trochę inne pytanie dotyczące deklaracji i wymiany, a mianowicie czy istnieje możliwość zapisania się na jeden przedmiot na SGH w semestrze zimowym (czyli w tym na który wyjeżdżam) i zdania go w sesji zimowej po powrocie z wymiany. W moim przypadku terminy sesji egzaminacyjnych nie kolidują ze sobą.

      Usuń
    4. Nie ma. Zasada jest taka, ze nie moze Pani byc w dwoch miejscach jednoczesnie

      Usuń
  6. Witam,

    Według wirtualnego dziekanatu powinienem wybrać przedmioty w relacji 18-6-6 (kierunkowe, zwiazane z kierunkiem, jezyk obcy). Czy moge zrezygnowac ze zwiazanych z kierunkiem i realizowac tylko przedmioty kierunkowe w tym semestrze?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. W systemie Nowego Wirtualnego Dziekanatu w "Ramowym planie studiów podanym" podanym na podstronie "Deklaracji studenckiej na semestr 2013/2014Z" określony jest wymóg realizacji 1 ECTS w grupie przedmiotów konkursowych. W "Ramowym planie studiów" oraz w "Programie nauczania" ze strony DSM SGH tymczasem takiej informacji nie ma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiodące wytyczne to te, które Państwo widzą w (swoim) WD. Na stronie DSM zamieszczane są tylko te informacje, które dotyczą wszystkich studentów. Tymczasem wytyczne Senatu lub opiekunów kierunków dotyczące poszczególnych roczników/semestrów mogą być bardzo różne. Dlatego studenci nie powinni też oglądać się na to co "inni" widzą na swoich kontach w WD, bo podgląd WD może być bardzo różny dla różnych studentów.

      Usuń