19 lip 2013

Cudowne rozmnożenie

A tu inne mnożenie
Wątek rozmnażania – czy to labradorów, czy konia – pojawiał się już na łamach naszego bloga. Tym razem dotyczy przedmiotów, które jako byty nieożywione nie mają tego typu zdolności. Konkretnie chodzi o przedmiot kierunkowy i specjalnościowy dla MIESI o nazwie Teoria podejmowania decyzji (sygn. 22064). 

Jak wiadomo (choć zdarzają się nieliczne przypadki wskazujące na to, że i od tej reguły może istnieć wyjątek), aby zakończyć studia magisterskie nie wystarczy uzbierać 120 ECTS z jakichkolwiek przedmiotów. Program studiów jasno precyzuje listę przedmiotów podstawowych, kierunkowych, związanych z kierunkiem (…) oraz liczbę punktów ETCS, jaką należy wyrobić w danej kategorii. 

Przedmiot Teoria podejmowania decyzji znajduje się w dwóch kategoriach. W przedmiotach kierunkowych jest do zrobienia wymiennie ze Statystycznymi metodami wielowymiarowej analizy porównawczej (sygn. 22057), natomiast w przedmiotach związanych z kierunkiem – jako jeden z przynajmniej pięciu do wyboru. Jest zarazem obowiązkowy dla studentów chcących zrealizować specjalność Procedury analizy decyzji. 

I tu pojawia się potencjalny problem. Wydawać się bowiem może, że można upiec dwie pieczenie przy jednym ognisku, tj. doprowadzić do cudownego rozmnożenia przedmiotu Teorie podejmowania decyzji, tak aby był i kierunkowy i specjalnościowy. Nie ma jednak takiej możliwości, bo z każdej kategorii przedmiotów trzeba wyrobić odpowiednią liczbę punktów ECTS (dla kierunkowych na MIESI jest to 49,5 ECTS, w specjalności – 15 ETCS, czyli brakuje 3 ETCS w specjalności, bo mając do wyboru nie zaliczenie studentowi kierunku, albo specjalności wybieramy oczywiście to drugie). Z tego powodu na liście przedmiotów kierunkowych dla MIESI są w niektórych wypadkach podane pary do wyboru. Student chcący zrealizować specjalność Procedury analizy decyzji powinien zatem zrobić Teorię podejmowania decyzjijako przedmiot specjalnościowy i drugi z pary – jako kierunkowy (co daje 6 ECTS). I już.

6 komentarzy:

  1. Jeśli od roku akademickiego 2011/2012 nie zmieniła się w tym zakresie regulacja (regulamin studiów - to się zmieniło, ale nie kojarzę, żeby w tym zakresie - albo informator), to zaprezentowana przez Panią Dziekan konfiguracja nie jest jedyną dopuszczalną :) Zgadzam się, że nie powinno być tak, żeby TPD liczył się jako 2 x 3 ECTS, ale czym innym jest liczenie tych punktów do puli ECTS, a czym innym zaliczanie ich do puli przedmiotów kierunkowych oraz specjalnościowych. Jeśli przykładowo zrobiłem np. 130 punktów ECTS (na 120 obowiązkowych), z czego zrobiłem TPD a nie zrobiłem Statystycznych metod wielowymiarowej analizy porównawczej, to będę miał zaliczoną specjalność (naturalnie po spełnieniu pozostałych warunków uzyskania specjalności).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przemioty kierunkowe i przedmioty w ramach konkretnych specjalności nie są w ramach puli do wyboru, więc nie wiem jak?

      Usuń
    2. Założenia:
      1. Nowy regulamin studiów nie zmienia w tym zakresie ustaleń starego regulaminu (i tak na szybki "rzut okiem" nie zmienia). Najbardziej interesujące zapisy zawierają się w par. 18 ust.1, 23 ust. 1 oraz 24 ust.1

      2.Za informatorem (pozwoliłem sobie zerknąć na ten z 2012/2013, ale i też jeden starszy) trzeba zrobić (minimum) taki zestaw:

      a) przedmioty podstawowe - 9 ECTS
      b) przedmioty kierunkowe - 49,5 ECTS
      c) przedmioty wolnego wyboru - 31 ECTS (w tym 15 ECTS z listy przedmiotów związanych z kierunkiem)
      d) lektorat - 10,5 ECTS
      e) seminarium - 20 ECTS

      Jeśli Pani Dziekan pozwoli, z analizy automatycznie wyłączę punkt a), d), e) oraz 16 punktów ECTS z punktu c) (te ostatnie ze względu na to, że nie muszą, ale mogą być związane z kierunkiem), ponieważ nie są przedmiotem rozważań.

      3. Przyjmuję może mniej "wygodną" zasadę dla studenta, ale logiczną dla mnie, tj. do puli 120 ECTS nie liczę przedmiotu TPD 2 razy (czyli liczę tylko raz 3 ECTS).

      Tok rozumowania:

      1. Program studiów nie nakłada nakazu zrobienia Statystycznych metod wielowymiarowej analizy porównawczej w przypadku realizacji specjalności Procedury Analizy Decyzji (nie ma nigdzie takiego sformułowania). Stąd realizuję TPD jako przedmiot kierunkowy. Mam w ten sposób łącznie 49,5 ECTS z przedmiotów kierunkowych (komplet).

      2. Zgodnie z par. 18 ust. 1 regulaminu studiów, żeby uzyskać specjalność kierunkową muszę zrealizować przedmioty nakładające na specjalność kierunkową oraz moja praca dyplomowa musi być tematycznie powiązana z specjalnością. Spełniłem to kryterium, ponieważ zrealizowałem wszystkie przedmioty z specjalności Procedury Analizy Decyzji (15 ECTS) oraz (przyjmuję takie założenia) praca mgr spełnia w/w warunki.

      3. Wszystko wydawałoby się w porządku, ale zgodnie z przyjętym przeze mnie założeniem (nr 3) nie liczę TPD 2 razy. Mam 117 ECTS.

      4. Jeśli zrealizuję przykładowo przedmiot Analiza Wzorów Konsumpcji (3 ECTS; przedmiot do wyboru z MIESI; ze specjalności badania marketingowe i analizy rynku), to łącznie:
      - warunki a), d), e) oraz 16 ECTS z c) mam spełnione, ponieważ tak założyłem (punkt nr 2 założeń),
      - warunek b) zrealizowałem na mocy punktu nr 1 z toku rozumowania
      - warunek c) (15 ECTS) zrealizowałem na mocy punktu nr 2 i 3 z toku rozumowania
      - specjalność zrealizowałem na mocy w/w oraz par. 18 ust. 1 regulaminu studiów.

      Tym samym nie zrealizowałem przedmiotu Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej i uzyskałem omawianą specjalność.

      Usuń
    3. Ad.4 powinno być tak:

      "4. Jeśli zrealizuję przykładowo przedmiot Analiza Wzorów Konsumpcji (3 ECTS; przedmiot do wyboru z MIESI; ze specjalności badania marketingowe i analizy rynku), to łącznie:
      - warunki a), d), e) oraz 16 ECTS z c) mam spełnione, ponieważ tak założyłem (punkt nr 2 założeń),
      - warunek b) zrealizowałem na mocy punktu nr 1 z toku rozumowania
      - warunek c) (15 ECTS) zrealizowałem na mocy punktów nr 2, 3 i 4 z toku rozumowania
      - specjalność zrealizowałem na mocy w/w oraz par. 18 ust. 1 regulaminu studiów."

      Usuń
    4. Przypatrzyłyśmy się w wolniejszech chwili w Dziekanacie i oto komentarz: Przedstawione założenie doprowadzi do uzyskania absolutorium, ale nie da zaliczenia specjalności. Do absolutorium student musi zrealizować określone przedmioty i co za tym idzie określoną liczbę punktów ECTS. Przedmioty i punkty są nierozłączne. Przypisując przedmiot TPD i punkty do puli przedmiotów kierunkowych wykorzystujemy już ten przedmiot i nigdzie indziej nie może on być jak i punkty za niego liczony.

      Usuń
    5. Przepraszam, ale... Pani Dziekan nie podała podstawy prawnej do takiej decyzji. Regulamin i informator nie dają takiego pola do interpretacji (nie wskazano obowiązku realizacji SMWAP w przypadku chęci zrealizowania PAD). Chyba że istnieje inny akt prawny to regulujący, który nie został przeze mnie wyżej wymieniony. Par. 18 ust. 1 regulaminu studiów wyraźnie wskazuje, kiedy następuje zaliczenie specjalności kierunkowej. Wszystkie inne kryteria (absolutorium) zostały spełnione, co wskazano wyżej (typ przedmiotów, liczba ECTS). Innymi słowy jestem zdania, że przedmiot kwalifikuje się łącznie jako przedmiot kierunkowy i specjalnościowy (bez dubla ECTS). Idąc dalej (przechodząc przez analogię do Studium Licencjackiego) można zaobserwować podobny przypadek. Tj. przedmiot Modelowanie ekonometryczne w mikroekonomii (tym razem nie ma równoległego zastępnika). Przedmiot ten znajduje się w specjalności MAD oraz Ekonometria. Czy to oznacza, że nie zostanie policzony podwójnie (2 x przedmiot specjalnościowy; bez podwójnego liczenia punktów)? Nie, wręcz przeciwnie. Studenci mogą realizować te dwie specjalności łącznie (i to robią). Z opisu Pani Dziekan raczej wnioskuję, że występuje błąd w systemie informatycznym, który nie pozwala wpisywać jednego przedmiotu do dwóch rubryk (kierunkowej i specjalnościowej) a nie brak regulacji instytucjonalnej. Przynajmniej bez podanego jasno przepisu wydaje mi się racjonalnym tak wnioskować.

      W tej sytuacji uważam, że problem ten będzie polem do odwołań... .

      Usuń